דלג לתוכן הראשי

ספירת מלאי, מי סופר?!

כדי לנהל את המסעדה שלכם ביעילות - ספירת מלאי היא פעולה הכרחית. כמו שלא תוותרו על ספירת קופה כל יום, ברור שגם המלאי שלכם שווה כסף, ואין מצב שתוותרו על ספירת מלאי תקופתית.

המלאי כולל את כל חומרי הגלם, המוצרים המוכנים, מוצרי ביניים, הציוד והכלים מלאי במסעדה. הוא שווה המון כסף והוא חלק חשוב משווי המסעדה.  

ספירת מלאי על בסיס קבוע חשובה והכרחית למניעת בזבוז ומקסום רווחים.

למה חשוב לספור מלאי ולא רק כשהרו"ח אומר לספור?
ספירת מלאי נותנת לך מידע חשוב על מצבו הכלכלי של העסק, על יעילות התפעול ואיכות השירות והמוצרים שאתם מספקים.

איזה מידע המסעדה מרוויחה בזמן ספירת מלאי? 

  • כמות המלאי הקיים במסעדה - מידע קריטי כדי להבטיח שלא יחסר לכם כלום, אך גם לא יהיה בזבוז. כך תדעו שהמסעדה תמיד מצוידת בחומרי הגלם הדרושים לכם בכדי לתפעל אותה. זו הדרך שלכם לדעת מה בכלל מצבכם ולשקף לכם תמונה אובייקטיבית של איך אתם מנהלים את המלאי שלכם.

  • עלות המלאי - כמה תכלס שווה כל הציוד והסחורה, מידע זה חשוב לניהול תקציב והרווחיות של העסק.

  • מצב המלאי - בזמן ספירת מלאי נוכל בדוק מה מצב הסחורה במחסנים שלנו, באיזה תנאים מוחזקת, האם כל העובדים מקפידים על FIFO. המידע חשוב כדי להבטיח שהמלאי לא יתקלקל, יפוג תוקף או יפסיד מערכו.

  • מניעת חוסר במלאי - שיכול לגרום להפסד מכירות, ללקוחות מתוסכלים ולפגיעה בתדמית העסק.

  • מניעת עודף מלאי - שיכול לגרום לקלקול מזון, פגיעה בלקוחות, הגדלה של הפחת, עלויות אחסון גבוהות ופגיעה ברווחים.

  • חשוב לוודא בכל שערך המלאי הקיים במסעדה נשאר דומה בכל הספירות, עליה או ירידה בערך המלאי יכולה להעיד על מצב של חוסר או עודף מלאי.

ספירת מלאי איך מתחילים - 3 שלבים פשוטים:

  1. תכנון ספירת מלאי צריכה להתבצע באופן מסודר ותדיר - חשוב לנעוץ ביומן תאריכים קבועים בהם תתבצע ספירה, ולפני ביצוע כל ספירה להגדיר מראש מתי תתבצע הספירת מלאי (תאריך ושעה), מה סופרים (איזה מחסן/ציוד/סחורה) ומי סופר (מי מהצוות משתתף בספירה).

  2. ביצוע הספירה, בזמן ביצוע הספירה חשוב להקפיד על דיוק כדי לקבל מידע אמין, להתייחס לכל פריט כולל פריטים קטנים ופריטים שלא בשימוש הכל שווה כסף, וכמובן לרשום  את המידע בצורה מסודרת כדי שיהיה אפשר להשתמש במידע.

  3. ניתוח נתונים והפקת לקחים, עברו על הרשימות בדקו האם הכמויות תואמות לרכישות שביצעתם בניקוי המכירות, בדקו האם יש מוצרים חסרים, או מוצרים שהוזמנו בעודף ועלולים להתקלקל וליצור בזבוז. 


כל ספירת מלאי היא הזדמנות ללמוד ולהבין את התנהלות המסעדה, ואיך ממשיכים להתייעל ולהרוויח יותר.

השתמשו במערכת Zester לספירת מלאי ותוכלו לספור בקלות באמצעות האפליקציה או המחשב , לשתף את הספירה עם מספר אנשים, כך שכל אחד יוכל לספור את החלק שלו - מחסן או ציוד רלוונטי, לעקוב  בקלות אחר כמות המלאי הקיימת, להזמין מלאי חדש באופן אוטומטי ולזהות פריטים שיש לפנות מהמלאי, ובסוף תוכלו להפיק דוח מפורט עם כמויות מלאי מדויקות ושווי המלאי שלכם בכסף.